Home > Nieuws > MOBILITY-AS-A-SERVICE POTENTIËLE REVOLUTIE IN MOBILITEIT

MOBILITY-AS-A-SERVICE POTENTIËLE REVOLUTIE IN MOBILITEIT

Mobility-as-a-Service (MaaS) is een veelbesproken, nieuwe manier van reizen van deur tot deur. MaaS draait om het zoeken, boeken en betalen van reizen bij diverse aanbieders, via één digitaal platform.

Gebruik in plaats van bezit
Bezit, zoals een eigen auto of scooter, maakt plaats voor gebruik (OV-fiets, huurauto). Een voorbeeld: in plaats van altijd met de eigen auto te reizen, fietst iemand eerst per huurfiets naar een NS-station. Na een treinreis legt hij het laatste stuk af met een deelauto. Dat regelt hij allemaal online. De kosten zijn een vast bedrag per maand of per rit.

Reislustige jongvolwassenen
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar de vraag welk deel van de bevolking met name openstaat voor MaaS. Vooral reislustige, gezonde jongvolwassenen met een goede baan, die ook nu al veel gebruikmaken van het openbaar vervoer, zijn kansrijke gebruikers. De groep die MaaS naar verwachting het minst zal omarmen bestaat uit lager opgeleide ouderen die minder mobiel zijn en een minder goede gezondheid hebben.

(Nu nog) in de kinderschoenen
Op dit moment is afscheid nemen van een eigen auto voor veel mensen nog een stap te ver. Volgens onderzoek van ABN-AMRO wil 15 procent van de volwassen Nederlanders nu al gebruikmaken van MaaS. Van hen zegt 10,4 procent dat ze hun eerste of tweede privé-auto weg willen doen. Dat komt neer op circa 208.000 auto’s, oftewel 2,5 procent van het Nederlandse wagenpark. Laat deze cijfers u echter niet in slaap sussen. MaaS kan op termijn een forse impact op uw onderneming hebben!

Leiden, 2 juli 2019